Selasa, 16 Juni 2009

Cahaya Hati


Setiap percikan cahaya yang masuk ke dalam rumah kita adalah anugrah Ilahi yang takkan pernah datap kita ukur kadarnya. Cahaya itu telah banyak membantu kita. Cahaya itu telah memfungsikan mata kita. Cahaya itu telah merasuk menjadi sahabat kita yang akan selalu sitia menerangi hidup kita di siang hari. Cahaya itu telah merubah menjadi kebutuhan hidup kita. Cahaya itu telah menerangi sisi gelap dalam setiap hidup kita.
Begitu indahnya cahaya yang telah banyak berjasa dalam setiap langkah kaki kita di bumi Ilahi ini. Tapi alangkah lebih indah lagi bila cahaya itu benar-benar ada dalam hati kita. Alangkah lebih menakjubkan bila cahaya itu benar-benar menerangi hati kita. Dan dari cahaya hati kita itu, dapat menerangi hati di setiap orang lain.
Cahaya hati itu pada hakikatnya adalah keimana yang dibelut dalam selimut ketaqwaan, yang terjaga dengan ma’firatullah. Yang selalu diwarnai dengan ihsan di dalam setiap nafasnya. Yang selalu dibelenggu dalam belunggu dzikir kepada-Nya. Yang selalu merendah diri dengan bertaubat kepada-Nya.
Adakah cahaya itu dalam hati kita?[]

0 komentar:

 

Undiabolos Copyright © 2008 Black Brown Pop Template by Ipiet's Blogger Template