Sabtu, 20 Juni 2009

Asas Indonesiaku?


Negara kita adalah negara yang berasaskan Pancasila. Asas itu lah yang selama ini kita pegang tuk mempertahankan kesatuan negara kita. Asas yang udah sekian tahun lamanya berfungsi sebagai semboyan persatuan Indonesia dari Sabang sampai Merauke. Asas yang telah berusaha keras tuk merukunkan antar umat beragama. Asas yang telah menjadi rujukan utama dalam undang-undang negara kita.
Namun tugas asas itu semakin bertambah usia Indonesia, maka semakin berat juga. Asas tersebut telah dihadapkan kepada situasi dunia yang semakin global system. Asas tersebut sekarang tengah diuji dengan keliberalan kultur. Asas itu telah menyandang tanggung jawab besar untuk tetap menjaga keutuhan NKRI. Bukan hanya secara geografis saja, melainkan jauh lebih penting dari itu adalah menjaga keutuhan masyarakat Indonesia dalam segala hal. Baik dari segi budaya, bahasa, sastra, sistem, agama, hukum dan lain sebagainya.
Namun perlu kita ketahui bersama, asas yang pada dasarnya berdiri di atas asas yang rapuh, maka ia juga akan ikut rapuh. Maksudnya asas yang rapuh itu adalah bila mana asas itu adalah hasil dari produk yang tidak sempurna. Asas yang demikian juga akan jauh dengan kesempurnaan. Bila asas itu sudah tidak sempurna, maka ia juga tidak akan kuat untuk dapat memposisikan dirinya sebagai asas.
Akan kah asas Indonesiaku juga demikian? Akan kah asas Indonesiaku dapat melaksanakan tugas-tugas beratnya itu?[]

0 komentar:

 

Undiabolos Copyright © 2008 Black Brown Pop Template by Ipiet's Blogger Template